Sunday, March 08, 2015

11. یادداشتی من باب روز جهانی "زن" / 2015.03.08


بیش از یک قرن از برپایی اولین روز گرامیداشت "زنان" می گذرد که با گذشت سالها شکل کاملتری به خود گرفته است. امروز مقولههای "حقوق زنان" و "شان و فرصت برابر" در ابعاد مختلف جوامع ریشه دوانده است. سالهاست ملل متحد، 8 مارس را به عنوان روز جهانی "زن" گرامی می دارد و  برنامههایی را برای نیل به حقوق و شان برابر زنان با مردان دنبال میکند.


روز جهانی "زن" بیانگر اهمیت موضوع و وجود مسائل حل نشدهی بسیاری در این باره است

نامگذاری و اختصاص روزی از سال به موضوعی مشخص از این حیث می باشد که در این ترافیک موضوعات، مشغلهها و تیترها که هر روز از پس هم می آیند، حداقل برای یک روز توجه افکار عمومی بیش از پیش به آن موضوع جلب گردد و اقداماتی در محوریت آن انجام شود. اختصاص یک روز از سال به موضوع "زنان" (حقوق و شان زنان)، بیانگر اهمیت و ضرورت این موضوع و وجود مسائل و مشکلات حل نشده ای در خصوص مسائل زنان، حقوق و شان آنهاست.

حقوق زنان، حقوق بشر است

بعضا دیده می شود نوشته ها، تصاویر و سخنان منتشره دربارهی مقولهی "حقوق و شأن زنان" با تمرکز بر "نقش مادری" همراه است، بگونه ای که گویی مشروعیت حقوق زنان به دلیل نقش مادری می باشد. ولی در این باره باید گفت هر زن و دختری خواه مادر باشد یا نباشد باید از حقوق خود برخوردار گردد، زیرا ذات انسان (اعم از زن و مرد) شایسته احترام بوده و باید از حقوق انسانی برخوردار شود. به عبارت دیگر هیچ نیازی به توجیه و اثبات دیگری نیست، حقوق زنان، حقوق بشر است.

 مسئله حقوق زنان، برای یک روز یا تمام سال... برای زنان یا کل جامعه بشری

همانطور که گفته شد روز جهانی "زن" بیانگر اهمیت و ضرورت این موضوع و وجود مسائل و مشکلات حل نشده ای در خصوص مسائل زنان، حقوق و شان آنهاست و بدیهی است پرداختن به این مسائل و مشکلات نمی تواند در یک روز خلاصه شود. مشکلات زنان و پیامدهای منفی آن موضوعیست برای هر لحظه، نه 24 ساعت از سال! همچنین این موضوع مسئله ایست در مقیاس حقوق بشر و مشغلهی جامعهی جهانی، نباید آن را در حد یک تبریک (!) تقلیل داد.
به قطع می توان گفت مسئله حقوق زنان و برابری جنسیتی، مسئله کل جامعه اعم از زنان و مردان است. نمی توان اهمیت و تاثیر نصف جامعه بشری را نادیده گرفت.


میلاد سابوتای

 

No comments:

Post a Comment