Saturday, March 21, 2015

13. پیام دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی نوروز / 21.03.2015

نوروز بایرامی قوتلو اولسون! 
عید نوروز مبارک!

پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی نوروز سال 2015:

برگزاری مراسم سالانه "نوروز" فرصت شگفت انگیزیست برای مردم تا با یکدیگر تنوع فرهنگی، گفتمان مشترک و احترام متقابل را جشن بگیرند. اکنون زمان اتحاد و یکپارچگی است بخصوص اینکه در
زمان نزاع و تفرقه ضرورت اتحاد و یکپارچگی در داخل جوامع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
امسال نوروز همچنین معنای ویژه ای دارد که آن تلاش "ملل متحد" برای شکل دادن به چشم انداز جدیدی از آینده پایدار و پذیرفتن مفاد و مفاهیم توافق جهانی آب‌و‌هوا است. این اولویت‌های سال 2015 با روح نوروز در یک راستا هستند که هماهنگی با طبیعت و تمام مردم را جهت ترویج همکاری برای صلح پایدار گسترش می‌دهند.
این رسم سال نوی باستانی مصادف است با آمدن بهار، موجب آرایش ارزشمند رسوم، آیین‌ها و جشنهاست، از جوامعی در غرب، مرکز و جنوب آسیا تا قفقاز و بالکان و مناطق دیگر. نوروز در لیست میراث فرهنگی-معنوی بشریت ثبت شده است. تحت میثاق یونسکو جهت حراست از میراث فرهنگی-معنوی.
جشن‌ شاد و پر از صلح و دوستی را برای همه آرزو دارم. به امید زنده بودن روح نوروز در سرتاسر سال.

بان
کی-مون


پیام مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی نوروز سال 2015:


نوروز در میان بسیاری از کشورهای غرب، مرکز و جنوب آسیا، قفقاز، بالکان و ...، نشانه‌ی سال جدید و رسیدن بهار است. این جشن کهنِ گوناگونی، گفتمان مشترک و اتحاد است که مردم فرهنگ‌ها، مذاهب، و زبان‌های گوناگون را گرد هم می‌آورد. خانواده‌ها و جوامع را متفق می‌نماید.
(نوروز) در محدوده‌ی وسیعی گرامی داشته می‌شود، نوروز موجب غنای افق رسوم، آیین‌ها و جشنهاییست که با طبیعت و زرخیزی پیوند دارند. آهنگ‌ها، رقص‌ها، غذاهای مخصوص محلی و دیگر رسوم اجتماعی که جزء جدایی ناپذیر نوروز اند، نمود آشکار تنوع بی‌نظیری هستند که "یونسکو" درصدد ترویج همه آنها است. در سال 2009 نوروز در لیست میراث فرهنگی-معنوی بشریتِ یونسکو ثبت شد. یک سال بعد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اختصاص 21 مارس به عنوان روز جهانی نوروز را به تصویب رساند.
صلح و دوستی، آشتی، اتحاد و حسن همجواری، ارزش بنیادین نوروز است. این جشنِ پایبندی و هماهنگی با طبیعت است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود و در بین و داخل جوامع رواج می‌یابد. این پیامها بخصوص امروز بسیار مهم هستند، امسال که نقطه عطفیست برای اهداف توسعه هزاره و کشورها اساس‌نامه توسعه پایدار را تنظیم می‌کنند. میراث فرهنگی-معنوی بشریت سرچشمه صمیمیت و داراییست، منشأ توان و مقدوریت جهت منفعت برای همه است. 
در این اوضاع آشفته و متلاطم، بیایید ارزش‌های نوروز را با آغوش باز بپذیریم و پیام صلح، سازگاری، سعه صدر و آشتی را پیش ببریم.

ایرینا بوکووا


ترجمه: میلاد سابوتای


No comments:

Post a Comment